Latauspisteratkaisuja löytyy markkinoilta vaikka minkälaisia. On rumia ja komeita, tehottomia ja tehokkaita, älykkäitä ja älyttömiä. Kaikkiin tarpeisiin siis. Täysähköauton nopeaan lataukseen ja latausrasiaan vaaditaan Type2-kaapeli ja sähkökeskukselta 3x32A syöttö. Ladattaville hybridiautolle riittänee perinteinen schuko-pistorasia ja 1x16A syöttö, joka on useissa lämmitystolpissa valmiina. Se, että kannattaako vanhaa toimivaa lämmitysrasiaa vaihtaa ladattavan hybridiauton takia uudempaan, on hyvä kysymys. Jos vanha lämmitystolppa kestää lohko- ja sisälämmittimen kuorman niin eikö se kestä myös hybridiauton akun latausta? Latausratkaisujen myyjät perustelevat asiaa muunmuassa sillä, että vanhat pistorasiat saattavat ylikuumentua ja palaa. Oikeanlaisen latausratkaisun valinta ja mitoitus kannattaa jättää alan ammattilaiselle.
Päätimme vaihtaa yhden vanhan Strömbergin lämmitystolpan ns. hybriditolppaan (Satmatic 8MMO466S). Hybriditolppa-nimi tulee siitä, että se pitää sisällään kaksi super-schuko-pistorasiaa: toinen lataukselle ja toinen auton lämmittimelle. Super-schuko kestää perinteistä schukoa paremmin jatkuvaa 16A kuormaa. Latausrasia on kWh-mittarin takana ja lämmityspistorasiaa ohjaa aikaohjain. Asennus oli sikamaisen helppoa. Plug and play. Vanha lämmitysrasia pois ja uusi uusi tilalle. Ammattilaiselta menee asennukseen arviolta vartti.
Uusi Satmatic vs vanha Strömberg. Vanha rasia on vahvaa alumiinia (tai jotain muuta metalliseosta) ja kestänyt yli 40 vuotta. Satmatic on muovia. |
Hybridirasia pitää sisällään vikavirtasuojat, kWh-mittarin sekä aikaohjaimen. |
Rasia istuu erillisen tolppasovitteen avulla vanhaan metallitolppaan kuin rasvattu. |